Як працюють е-лікарняні в перехідний період
Тестовий період переходу з паперових на електронні листки непрацездатності в останній момент продовжили на місяць. До 1 жовтня, коли закінчується перехідний період на електронні листки тимчасової непрацездатності, е-лікарняні вважаються виданими і стають готові до сплати через 5 днів після закриття. Відповідно до цього часу пацієнти все ще можуть отримати як паперові, так і е-лікарняні залежно від закладу охорони здоров’я, а в разі вагітності та пологів, захворювання на ВІЛ або психічного розладу мають бути видані виключно паперові листки непрацездатності.
Водночас зазначимо, що окрім відстрочення повного переходу на електронні листки непрацездатності, наказом Міністерства охорони здоров’я від 28 серпня 2021 року було внесено низку інших змін, наприклад, щодо набуття е-лікарняними статусу виданих.
Зокрема, до завершення перехідного періоду е-лікарняні вважаються виданими і стають готовими до сплати через 5 днів після закриття. Нагадаємо, раніше електронні лікарняні вважались виданими і ставали готовими до сплати на наступний день після закриття е-лікарняного.
Водночас у Фонді соцстрахування звертають увагу, що електронний лікарняний в особистих кабінетах має статус “закритий” одразу з дати свого відкриття, однак він є закритим днем у майбутньому – відповідна дата закриття зазначена у е-лікарняному та є плановою датою завершення тимчасової непрацездатності або повторного огляду, після якого буде сформовано новий медичний висновок і створено продовжений е-лікарняний тощо.
Як пояснюють у відомстві, така тимчасова норма діятиме упродовж вересня та допоможе зменшити ризики помилок при формуванні е-лікарняних в окремих випадках – наприклад, коли працівник захворів одразу після прийняття на роботу та дані щодо його працевлаштування не встигли синхронізуватись, або дві застраховані особи мають тотожні прізвище, ім’я, по батькові і різницю лише в одну цифру в ідентифікаційному коді тощо.
Зазначається, що упродовж вересня протоколи обміну даними, інформаційні реєстри і системи доопрацюють, аби електронні лікарняні формувались на підставі медичних висновків чітко і без технічних помилок.
Таким чином, наголошують у Фонді соцстрахування, до жовтня е-лікарняний буде ставати підставою для призначення матеріального забезпечення через 5 днів після свого закриття.
Повідомляється, що аби відслідковувати це було легше, статус е-лікарняного автоматично зміниться на “готово до сплати”.
Відповідно, з цього дня роботодавець має упродовж не більш ніж 10 календарних днів призначити працівнику допомогу.
У Фонді соцстрахування інформують, що після завершення перехідного періоду готовим до сплати е-лікарняний буде ставати, як і передбачено, на наступний день після закінчення періоду тимчасової непрацездатності.
У Пенсійному фонді України ж закликають перевірити інформацію в реєстрі застрахованих осіб фонду, оскільки через можливі помилки або відсутність даних неможливо буде отримати електронний листок непрацездатності.
Процес видачі лікарняних заснований на інформаційній взаємодії декількох інформаційних ресурсів, а саме - інформаційних ресурсів Пенсійного фонду України, закладів охорони здоров’я і електронної системи охорони здоров’я.
Те, що стосується реєстру застрахованих осіб систем Пенсійного фонду України, то інформація, яка в ньому є, базується на звітах страхувальників. Тому дуже важливою є наявність інформації про трудові відносини між застрахованою особою людиною та її роботодавцем або страхувальником. Відповідно, якщо була допущена з якихось причин помилка у звіті, несвоєчасно подана інформація або цієї інформації немає, то електронний листок непрацездатності виданий не буде. Тому як страхувальникам, так і застрахованим особам необхідно перевірити та уточнити наявну інформацію у кабінеті електронних послуг порталу Пенсійного фонду України.
Додаткову інформацію щодо користування Електронним кабінетом роботодавця можна отримати, зателефонувавши на гарячу лінію Пенсійного фонду України за номером: 0-800-503-753.