Фото без описуНа сьогодні питанням сортування відходів присвячено чимало тем. Актуальною є тема збереження екології довкілля, яка має прямий вплив на здоров’я людини. Берегти оточуючий світ від забруднення – рівносильно як оберігати і дбати про власне здоров’я. Щодо законодавства, яким врегульовано питання сортування відходів та контролю за його виконанням, нижче зібрано основні законодавчі моменти.

Закон України «Про відходи» було прийнято 05 березня1998 року. Відтоді до нього внесено численні зміни. Закон визначає правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов’язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, перевезенням, зберіганням, сортуванням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров’я людини на території України.

Статтею 32 вказаного закону заборонено з 1 січня 2018 року захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів.

Крім того, відповідно до статті 35-1 Закону України «Про відходи» власники або наймачі, користувачі, у тому числі орендарі, джерел утворення побутових відходів (тобто об’єктів, на яких утворюються побутові відходи) укладають договори з виконавцем послуг з вивезення побутових відходів, здійснюють оплату послуг з поводження з побутовими відходами та забезпечують роздільне збирання побутових відходів.

 

 Хто здійснює контроль у сфері поводження з відходами?

Відповідно до чинного законодавства України контроль у сфері поводження з відходами поряд з профільними міністерствами здійснюють місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, громадські інспектори з благоустрою населених пунктів, громадські інспектори з охорони довкілля відповідно до законодавства. Первинний виробничий контроль у цій сфері здійснюють у межах своєї компетенції виробники відходів.

Закон України «Про відходи» серед іншого визначає компетенцію органів виконавчої влади та місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами.

Статтею 20 вказаного Закону визначено, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у цій сфері належить в тому числі і здійснення контролю за використанням відходів, за діяльністю об’єктів поводження з відходами (місцями чи об’єктами, що використовуються для збирання, зберігання, сортування, оброблення, перероблення, утилізації, видалення, знешкодження та захоронення відходів). Також місцеві державні адміністрації  організовують збирання і видалення побутових та інших відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також здійснення роздільного збирання корисних компонентів цих відходів,  сприяють роз’ясненню законодавства про відходи серед населення, створюють необхідні умови для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини.

Також під час підготовки проектів місцевих бюджетів місцеві державні адміністрації вносять пропозиції щодо залучення коштів, необхідних для здійснення заходів у сфері поводження з відходами.

У свою чергу статтею 21 Закону України «Про відходи» визначено, що органи місцевого самоврядування  у сфері поводження з відходами у тому числі забезпечують організацію збирання і видалення побутових відходів, створюють полігони для їх захоронення, а також організовують роздільне збирання корисних компонентів цих відходів; затверджують місцеві і регіональні програми поводження з відходами та контроль за їх виконанням; сприяють роз’ясненню законодавства про відходи серед населення, створюють необхідні умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини; здійснюють контроль за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з виробничими та побутовими відходами відповідно до закону та розглядають справи про адміністративні правопорушення або передають їх матеріали на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи.

Особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальність.

Стаття 43 Закону України «Про відходи» передбачає, що підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов’язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, в порядку і розмірах, встановлених законодавством України.

Відділ комунального майна,

житлово-комунального господарства та інфраструктури

виконкому селищної ради.